Juldagen

Så var det dags att fira Juldagen

Första gången nånsin jag själv har gjort julbord, vissa tillbehör var ju lite dyra så de sket jag i, vissa visste jag inte om de var goda så de sket jag med i och sen lade jag till ett nytt tillbehör.
Så laxen, gravlaxsåsen, rödkålen, runda juledamerosten i rött papper sket vi i, tog vanlig edamer istället och testade att ha skagenröra som min man och jag älskar att äta till frukost -sen har vi slagsmål om det sista i burken

Men smaken skar sig med resten av julbordet så det gör jag inte om.

Stora julskinkan sket vi med i, istället köpte vi färdiga skivor i småförpackningar, himla praktiskt! Prinskorven i storpack byttes ut mot kyckligprinskorv i småpack. Ingen märkte nån skillnad i smak.



Det var vi två och min mama. Jag ville efterlikna traditionerna från min barndomsjular men med en nypa nytt. Förutom att vi numera är färre till antalet.

Ris á La Malta gjorde min faster när jag var liten. Hela släkten älskade den och väntade på den, den var julbordets höjdpunkt men den jag gör blir aldrig lika god, vet inte vad jag gör för fel. Jag kokar grötris med vatten och mjölk, blandar i grädde och socker men ändå smakar den knappt sött alls och har inte den där speciella Ris á La Maltasmaken, min smakar vanlig Risgrynsgröt. -Kanske nån ingrediens jag missat?



Efter maten och efterätterna delade jag ut julklapparna, alltid jag som gjort det i alla år
Förutom när jag var liten och Jultomten kom med julklapparna. Varje år sa jag till Jultomten, "näe, min bror är inte hemma, det är konstigt tomten, men han är alltid borta när jultomten kommer"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad roligt att du vill kommentera här hos mig :-)

OBS, du är inte anonym när du kommenterar. Din IP adress sparas och kan spåras!

.