Nyårsdagen - Slappedagen

När vi vaknade på förmiddagen trodde vi att vi skulle äta frukost med värdinnan men värdinnan hade passat på att jobba extra medan vi sov och kom hem en halvtimme senare.
Hade vi stigit upp nån timme senare hade vi inte ens märkt att hon varit borta på jobb i flera timmar  :-)

Vi hade en riktigt härlig slappedag tillsammans med en stor härlig frukost, många bra TV-
program och samma goda mat som igår.
Det blev till och med så mycket över att värdinnan kan ta med sig till jobb nästa dag :-)

På tal om Nyårsdagsmiddag blev jag väldigt förvånad över hur många som äter pizza på Nyårsdagen.
Jag kunde inte alls förstå det förrän sambon kläckte ur sig svaret på gåtan :-)
En svensk portion är en sådan du lämnar bordet hungrig av. Därför finns det ingen mat till nästa dag.
På Nyårsdagen orkar ingen laga mat.

Jag började tänka tillbaka på alla gånger jag varit bjuden hem till folk och hos svenskar har jag alltid åkt hem vrålhungrig och hos utlänningar har jag rullat hem och dessutom fått med mig mat hem.
På högtider brukar man i min värld ha extra mycket mat.
Precis som när jag bjuder hem gäster, då lagar jag middag så att alla ska bli mätta, jag hade skämts om mina gäster fått gå hem hungriga.
-Ska man bjuda så bjuder man ordentligt annars kan man låta bli.

Nu går vi över till lite roligare saker, här kommer lite bilder från Nyåret hos oss :-)
Fläskfilé med potatisgratäng, bovete, kryddsmör, rödvinssås, bearnaisesås och jordgubbschampagne
 Världens godaste mjuka pepparkaka och underbara saffransgifflar
Jag ville ha gröna kulor till Nyår som vi hade när jag var liten men de var helt slut precis överallt!
Till slut kom jag på att de är ju egentligen marmeladgodis och lyckades hitta lite på willys, den enda affär som hade marmeladgodis bland lösgodiset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad roligt att du vill kommentera här hos mig :-)

OBS, du är inte anonym när du kommenterar. Din IP adress sparas och kan spåras!

.